زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

الدروس شرح الحلقة الثانیة (کتاب)





«الدروس شرح الحلقه الثانیه (حیدری)»، اثر کمال حیدری است که به شرح حلقه دوم از کتاب «الدروس» شهید محمد باقر صدر پرداخته است و طی چهار جزء، به مباحث آن ادامه داده است. این کتاب، در عصر حاضر و به زبان عربی نوشته شده است.


۱ - ساختار کتاب



این شرح، در چهار جزء و به صورت غیر مزجی تنظیم شده است. شارح، در هر مبحث، نخست، قسمتی از عبارات کتاب «الدروس» را نقل کرده، سپس در زیر عنوان «الشرح» به توضیح و بررسی آن پرداخته است.

۲ - گزارش محتوا



از جمله امتیازات این شرح، این است که عناوین مهمی برای مطالب کتاب «الدروس» شهید صدر آورده و سعی شده به صورت سلیس و روان و با بیانی ساده به توضیح مطالب پرداخته شود. هم چنین کوشش شده که مباحث کتاب از هم مجزا گردد و سؤال و جواب‌ها به طور مجزایی ذکر شود که بحث از دست مطالعه کننده خارج نگردد. در مباحث کلیدی و مهم، سعی شده که به مصادر اصلی آن رجوع داده شود.
هم چنین سعی شده به همه اقوال پرداخته نشود و مباحث، با مثال‌هایی فقهی، عجین شود تا مطالعه کننده بهتر مطلب را بفهمد و مطلب را به گونه کاربردی دنبال کند. بخشی از شرح، اختصاص داده شده به ارجاع ضمایر و اشاره به نکات وارد شده در متن کتاب.
سیر بحث، همچون سایر کتب اصولی است که به مباحث الفاظ و اصول عملیه و غیره پرداخته می‌شود.
برخی از مباحث کتاب عبارتند از: تعریف علم اصول و فایده آن، احکام شرعی و تقسیمات آن، دلایل شرعی (عقلی و لفظی)، اثبات صدور، اصول عملیه و تعارض دلایل.

۳ - وضعیت کتاب



در پایان هر جلد، فهرست مطالب آن ذکر شده است.

۴ - پانویس





۵ - منبع


نرم افزار جامع اصول فقه، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.